Conceptkeuze
Om tot een uiteindelijke ontwerpkeuze te komen hebben wij gebruik gemaakt van een zelf samengestelde scorekaart. Door middel van weegfactoren hebben wij ieder concept beoordeeld op verschillende aspecten die wij belangrijk achten zoals bijvoorbeeld hoe makkelijk is het te fabriceren, is het oneindig herhaalbaar, gewicht, transport en accuraatheid.
Hieronder is voor de meest veelbelovende grijpers een 'spuugmodel' gemaakt, een eenvoudig model gemaakt van alledaagse materialen om de werking van het concept aan te tonen. Het maken van spuugmodellen is handig om fouten en zwakheden in een ontwerp vroegtijdig te ontdekken.
Van elk concept hebben wij vervolgens de voor en nadelen besproken. Aan de hand van deze beoordelingen is een keuze gemaakt betreffend het eindontwerp.
Grijper 1
Voordelen:
- Verschillende grootten appels makkelijk te grijpen
- Veel grip op appel
- Relatief weinig materiaal
Nadelen:
- Breekt eenvoudig (zwak punt bij as)
- Slechte gewichtverdeling
Grijper 2
Voordelen:
- Stevig, sterk ontwerp door meerdere armen boven elkaar.
- Directe krachtoverbrenging van actuator op arm.
Nadelen:
- Erg breed
- Veel materiaal nodig, waardoor zwaarder dan andere ontwerpen.
Grijper 3
Voordelen:
- Veer die alleen de benodigde kracht op de appel gaat zetten, die nodig is om deze op te tillen.
- Relatief licht ontwerp. Is ook weinig materiaal nodig.
Nadelen:
- Appel wordt niet in het midden opgetild aangezien maar 1 arm beweegt.
- Actuator is lastig te bevestigen, de veer is ook niet 100% betrouwbaar. Deze is moeilijk vast te zetten in één richting.